Livet enligt Anna

Följ min vardag med kost, träning, motivation, studier, kärlek och mammaliv!

Min vikthistoria, så här långt... (hoppas verkligen någon orkar läsa)

Kategori: Vikthistorian

Mina viktproblem började på allvar när jag var gravid första gången, med min son... Jag var 18 år gammal och gick sista året i gymnasiet (19 år när han kom ut) :) Överviktig blev jag redan ganska tidigt i högstadiet, men inte så att jag mådde dåligt av det. Iaf så hade jag det lite jobbigt i slutet av gymnasiet och lagom till att jag blev gravid hade jag ätit mig till ungefär 20 kilos övervikt. Jag vägde då 90 kilo till mina 170 cm. Under graviditeten var jag ganska deprimerad och rörde inte alls på mig i kombination till att jag åt och åt och åt... 36 kilo senare med en vikt på 126 kg var det dags att föda barn och ut kom den underbaraste lilla pojken i världen, dec -03!!!

Kilona stannade mer än gärna kvar på min kropp eftersom jag inte rörde på mig samtidigt som jag var beroende av både choklad och läsk...

När jag sedan blev gravid andra gången 2,5 år senare vägde jag 108 kilo på inskrivningen hos barnmorskan. Mådde dock mycket bättre under den graviditeten. Nu hade man ju en lite bus-kille att jaga hela dagarna, samtidigt som vi rustade hus med en rasande fart! :)
Gick upp 20 kilo och vägde på förlossningen 128 kg Kändes helt overkligt att vara uppe på dom siffrorna!!!! Men världens finaste tös kom ut!, mars-07!!!

I oktober 2007 var det dags för bröllop mellan mig och Erik och till den dagen vill väl varje brud vara vacker!!!?! I från början sa jag att jag så gärna ville väga under 100- strecket. Men motivationen var inte riktigt på topp, men jag kom ner lite och vägde ca 106 kilo när vi gifte oss

...sen gick luften ur mig...Efter graviditet, husrust, dop och bröllop... Så från oktober 2007 till den 9 januari 2008  när jag skrev in mig på viktväktarna lyckades jag äta mig upp till 112,9 som är min inskrivningsvikt. *huga*



Nu 5 månader senare väger jag 83,6 kg! I onsdags förra veckan hade jag gått ner exakt 29,3 kg. Så nu på onsdag hoppas jag att jag ska klara att gå ner 30 kg jämt, till midsommar :) Min målvikt är 70 kg! Resan sen i januari har varit helt otrolig! Det har gått fort och samtidigt har det gått otroligt mycket lättare denna gång, än alla andra gånger man försökt. Har haft en helt annan syn på det hela och en helt annan motivation.

Vad var det nu som fick bägaren att rinna över??! Varför gick jag till viktväktarna??! Hur tänkte jag innan och varför kommer jag att lyckas denna gång??!

Jo min största motivation är utan tvekan mina barn. Mådde så dåligt  när jag inte gjorde någonting med dom. Min son ville så gärna att jag skulle åka karusell med honom, men jag vägrade! Kunde helt enkelt inte. Förra sommaren tänkte jag för mig själv, -Varför ser jag ut så här?! Jag vill spela fotboll med mina barn och åka karuseller och go kart (hur nu det stavas?!) Och jag vill kunna sätta mig på en plaststol utan att vara nervös över om jag ska komma ner i den över huvud taget eller att den ska gå sönder!!
Bägaren rann väl egentligen över redan då, lite grann. Men när jag kände att jag gick uppåt i vikt igen efter bröllopet.. då fick jag nog!! Jag tänkte noga igenom vilken sorts motion som passade mig bäst och vad mina drömmar var inom det området, jag tänkte igenom ekonomin, eftersom Viktväktarna kostar en del pengar och kom fram till att veckoavgiften där faktiskt var billigare än all choklad jag köpte i veckan, pratade med Erik och min närmaste omgivning att NU gäller det!! Nu SKA jag klara det här, och jag ska klara det det här året!!!

Jag gick till Viktväktarna för att jag ville att någon annan skulle se siffrorna när jag ställde mig på vågen. INGET MER SMYGANDE! Sen behöver jag tips och pushning och gemenskap helt enkelt för att orka fortsätta, för man har ju faktiskt en hel del tunga dagar oxå!!

Min motivation är som sagt helt annorlunda nu än förut. Förr tittade jag mig bara i spegeln och tänkte: -Måste, måste, måste!!! Det är klart att jag fortfarande tänker så ibland men det är den inre motivationen som håller längre! Den yttre som när man bara tittar i spegeln och inte tänker på insidan, dvs psyket hälsan och annat, håller bara i sig ett par veckor tyvärr. Nu kan jag bara prata för mig själv och det är det här jag behöver för att lyckas..OCH DET KOMMER JAG ATT GÖRA OXÅ! :D

Nu har jag drygt 13 kilo kvar, och den resan tänkte jag att den som vill får hänga med på!! Och förhoppningsvis kan vi pusha varann!!!

Förhoppningsvis får jag många kommentarer på det här inlägget!! :) Skulle vara roligt...



Självklart kommer "inskrivningsbild" och "nutidsbild" så fort som möjligt!! Lovar!!!
-Over and out-

Kommentarer

  • evelina säger:

    Måste bara tala om hur otroligt duktig du är!!

    Och att jag känner igen mig precis i vad du skrev. Förutom att mitt mål( förutom att må bättre psykiskt och fysiskt) är att vara en snygg brud.

    Min sambo tycker egentligen att det är "onödigt" att gifta sig men en dag i augusti förra året sa han att om jag går ner till 85 kilo( trodde väl aldrig att jag skulle klara det) så skulle jag få mitt bröllop. Och nu 9 månader senare är det bara 2,7 kg kvar. Har då blivit nästan 43 kilo lättare.

    Så grattis till din viktminskning!!! Och lycka till med de fortsatta 13 kg(har lika många kvar till målvikt).

    2008-06-16 | 19:55:36
  • blogginnehavaren Anna :) säger:

    Tack så mycket, Evelina! Du har ju också varit otroligt duktig!! Lycka till du me!!

    2008-06-16 | 20:22:48
  • Gadd2008 säger:

    Så otroligt duktig du varit. Jag har börjat tappa gnistan lite men när jag läser här kommer det tillbaks. 30 kg på 5 månader. Själv skrev jag in mig i januari och har gått ner nästan 19 kg fram tills idag. Lycka till med dina sista kilo. Du är superduktig.

    2008-06-16 | 20:41:35
  • Sara säger:

    Måste bara kommentera.... Du har ju varit hur duktig som helst. Känner igen mig på många punkter och det ska bli riktigt roligt och inspirerande att följa din resa. Lägger genast in dig på mina favoriter :) Besök gärna min blogg och läs lite om min viktresa www.sarasviktresa.blogspot.com

    2008-06-16 | 21:19:54
    Bloggadress: http://www.sarasviktresa.blogspot.com
  • Emma säger:

    Det är sådanna som du som motiverar folk att viktväkta. Grymt bra jobbat måste jag säga! Du skriver dessutom på ett sätt som tilltalar mig så den här bloggen kommer jag bevaka via bloggkoll =) Du kommer klara de sista kilona gallant. Jag har 17 kilo kvar att gå ner och har hittills gått ner 5 (började för 5 veckor sen imorgon). Om du någon gång skulle behöva stöd är det bara att skriva en kommentar i min blogg eller i VV:s forum så ska jag hålla utkik =) Återigen, du är grymt duktig!

    2008-06-16 | 22:34:08
    Bloggadress: http://stompan.blogg.se/
  • Therese säger:

    Hej!

    Gud vad duktig du är! Verkligen roligt att läsa :)

    Själv började jag för sex veckor sedan och har gått ner åtta kg. Så runt 35 kg kvar för att nå min målvikt, runt 60 kg. Heja oss!

    2008-06-16 | 22:59:28
  • Pia (Annas mamma) säger:

    Sitter o gråter över min otroligt duktiga dotter.... Vilken resa hon gjort. Helt otroligt att se historien nedskriven... Är övertygad att du kommer i mål....



    Kramar från mamma

    2008-06-17 | 07:21:41
  • Madeleine säger:

    Kör hårt! Jag har ca 22-23 kg kvar av 27, har bara gått ner 5 sedan januari.... Tänk om jag hade gjort din viktresa- då hade jag varit klar nu!!!

    Lägg gärna ut recept så man får mer inspiration!!

    Kram!!!

    2008-06-17 | 10:27:52
  • Helena säger:

    Hej! vad duktig du varit och är..Och vad snabbt du gått ner..Titta gärna in på min sida oxå..Titti40.blogg.se

    Ha en underbar dag!!



    kram helena

    2008-06-17 | 11:09:24
    Bloggadress: http://titti40.blogg.se/
  • Bettan säger:

    Du är så duktig!! =)

    2008-06-17 | 11:33:41
  • camilla säger:

    Hej du !

    Vad duktig du har varit :) Vilken resa och på så kort tid,jätte bra!

    Du kan ju inte ha fuskat en enda gång ;)

    Önskar dig lycka till och jag kommer att fortsätta att läsa din blogg. Jag kommer att länka dig om det är ok?

    Kram

    2008-06-17 | 19:33:06
    Bloggadress: http://www.hallonpajen.wordpress.com
  • Mysmormor säger:

    Det som de hela handlar om när det gäller motivation är att komma i håg hur man mår när "bägaren rann över"

    De är det som jag försöker att jobba med- den här gången!

    Är det ok att jag lägger din sida som länk?

    Om inte annat så hojta till så tar jag bort den.

    Kram och lycka till med de kilon som återstår

    2008-06-30 | 07:59:28
    Bloggadress: http://mysmormor.bloggagratis.se/
  • Lena Svannäs säger:

    Hej Anna

    Kul att läsa om dej och hur du har lyckats.

    Jag tycker att du har varit jätteduktig och hoppas

    att du snart når ditt mål. Du puschar även mej att

    tänka "viktväktare". (har varit det många gånger).

    Men det är väldigt uppmuntrande att se hur andra

    lyckas. Tack för att du delar med dej.

    Mikael hälsar också.

    Må så gott hela familjen

    kramar

    lena

    2008-07-06 | 20:39:00
  • Linda säger:

    Nu ser jag ju att du skrivit om din viktnedgång här=)

    Vad duktig du är!!

    vi är så lika du & jag, ungefär samma övervikt..jag hade 130 när jag började, gick ner till 104 på 5 månader, nu är jag uppe på 111 igen=(

    Har inte haft nån motivation över sommaren, plus att jag börjat jobba igen efter 8 års sjukskrivning.

    Jag har verkligen inte orkat nåt annat!!

    Men nu känner jag att krafterna börjar komma tbx & jag vet ju att jag kan!!=)

    Vi kanske kan peppa varann så går det ju Ännu lättare=)

    Kram

    2008-08-02 | 17:09:59
    Bloggadress: http://gullmalva.blogg.se/
  • WillyWonka76 säger:

    Hej!



    Måste bara få säga att du har vart helt fantastiskt duktig. Verkligen en inspirationskälla att läsa din historia.

    2008-09-09 | 12:36:23
    Bloggadress: http://www.nogg.se/VeronicaDahlgren
  • blåbär72 säger:

    Vad du har varit duktig, du ser ju jätte fr4äsch ut och det strålar om dej!! Tycker du är beundrans full!!! Jag har 12 kg kvar att gå ner, har gått ner 6 kg så det går sakta framåt...började i slutet på juli.

    Kram

    2008-09-09 | 14:51:43
  • Karroliten säger:

    Gumman!! även om ja känt dej under åren så ryser jag när jag läser din berättelse!! Du e helt fantastisk!! kramar från Linköping

    2008-09-29 | 10:52:18
    Bloggadress: http://karroliten.blogg.se/
  • Anna-Maria säger:

    Hej Anna!



    Jag kände mig jätteledsen idag och kämpar med viktväktarna. Jag vägde 107kg när min son föddes den 3 januari -08. Mitt mål är att komma ner till 65kg igen. Jag har en hel garderob med kläder som jag inte kommer i. Jag har varit överviktig till och från i många år och nu har jag bestämt mig att en gång för alla - lyckas. Jag behöver se att det finns andra som har gått ner lika mycket. Nu väger jag 95 och vill gå ner mina 30. Tack för att du delar med dig, ska gå in och läsa här när jag håller på att tappa motivationen. Gud vad duktig du har varit och vad nöjd och stolt du måste vara över dig själv!! /Anna-Maria

    2008-11-18 | 19:47:53
  • Jeanette säger:

    Var stolt! Du har varit jätteduktig!

    2008-11-21 | 15:07:18

Kommentera inlägget här: