Livet enligt Anna

Följ min vardag med kost, träning, motivation, studier, kärlek och mammaliv!

Nyttiga kanelbullar - 20 st

Kategori: Recept

Bullar med lågt GI! Mycket att tugga och kan ätas med gott samvete. Ett tips är att inte använda pappersformar. Lägg bullarna direkt på bakplåtspapper istället. 
 
50 g jäst
2½ dl mjölk
100 g kesella 10%
½ dl flytande honung
1 dl ljus sirap
1 tsk kardemumma
1 tsk salt
1 msk psylliumfrön
7-10 dl dinkelmjöl
 
Fyllning:
150 g kesella 10%
3 msk kanel
2-3 msk vaniljsocker
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ovanpå:
1 uppvispat ägg
½ dl hackad mandel
 
Smula ner jästen i en bunke. Värm mjölken till fingervarmt. Blanda mjölken med kesellan och häll över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt övriga ingredienser, mjölet sist, lite i taget. Arbeta degen till den är smidig och låt den sen jäsa ca 30 min.  Knåda degen och kavla sedan ut den. Ha på fyllningen och rulla ihop till en rulle. Skiva den och lägg upp bullarna på plåten och låt jäsa ytterligare 30 min. Sätt ugnen på 250 grader. Pensla bullarna och strö på mandel. Grädda mitt i ugnen ca 7 min. Låt svalna på galler.
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: