Livet enligt Anna

Följ min vardag med kost, träning, motivation, studier, kärlek och mammaliv!

Måndag...

Kategori: Allmänt

...Fast det känns inte som det! :) Har jobbat både lördag, söndag o idag. Och fortsätter jobba tisdag, onsdag och torsdag! Sen har jag lördag inbokad för jobb också. Fredag och söndag är jag ledig från jobbet, men då ska vi i familjen göra en hel del annat, så den här veckan är verkligen fullspäckat!

...Jag har fått en fråga från Ner40kg som undrar hur jag har motiverat mig när den "vanliga" motivationen känts som bortblåst...
Den sk. "vanliga" motivationen kallas ju också för den yttre motivationen. Det är då man tänker på hur fin man kommer bli, att jag måste göra det här och jag kommer må så mycket bättre. Den inre motivationen är då man känner sig riktigt redo att ändra sitt liv, planerar för både viktminskning och att hålla vikten. Dom brukar säga att den inre motivationen håller i sig längre än den yttre.
När jag har haft det kämpigt så har det ofta varit för att jag har fått ett sötsug och så tänker jag att jag har varit så attans duktig att jag kan unna mig något. Men så har sötsuget tagit över och jag kan nästan inte hejda mig med ätandet. Det som då har hjälpt mig att hitta tillbaka till rätt spår, är främst tankarna på att jag kommer vara en mycket bättre mamma till mina barn om jag orkar mer och inte känner mig så himla trött, stor och klumpig. Samtidigt så vill jag ju ABSOLUT inte att mina barn ska ärva min dåliga självkänsla och säga och tänka hemska saker om sig själva. För jag har varit VÄLDIGT självkritisk och sagt väldigt elaka saker om mig själv (även högt till andra, utan att tänka på det) och sånt smittar väldigt lätt av sig! Jag skulle aldrig förlåta mig själv om min son eller dotter satt och sa att dom var feta och fula! Sen tittar jag även på mina tjockis-bilder också. Och då känns det som att jag kommer klara detta!
       Det var en liten knivig fråga och jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig. Jag förstår verkligen när du skriver att du slappnat av efter bra resultat på vågen. Ofta har jag precis efter vägning ätit en hel del, det är ju en hel vecka till nästa vägning då! :) MEN tänk på VV´s lilla motto...Låter lite fånigt kanske, men det har faktiskt hjälpt mig, speciellt efter en dålig dag när det lätt blir fler:

Du kanske inte alltid går och lägger dig som en Viktväktare, men du vaknar alltid som en!!

Hoppas det här svaret inte blev alltför konstigt och rörigt!!?

Nu är det dags att lägga barnen, efter det är det en joggingrunda som gäller. Ska bli riktigt skönt trots att fötterna värker. :)



Hoppas ni alla har haft en bra måndag!!

Ha det gott, vänner!

-kram- 

Kommentarer

  • Sara säger:

    Hejsan! Hamnade på din sida :)

    Jag är lite lat ikväll och såg bara på dina bilder... OOOOOOOCH ALLT JAG HAR ATT SÄGA ÄR ATT DU ÄR GRYM! hur gjorde du? vad åt du och hur länge höll du på? High five! Jag blir jätte inspererad genom att bara titta på dina bilder!

    Ska läsa din blogg imorgon när jag har tid :) /Sara

    2008-11-10 | 19:45:53
    Bloggadress: http://bananensvikt.blogg.se/
  • Jessica Lindell säger:

    jaaa de e något med bilåkandet som alla barn gillar.. :) hihi..



    Du jobba roch jobbar, att du orkar.. :)

    hihi.. men du är duktig"!



    Kram

    2008-11-10 | 20:01:56
    Bloggadress: http://www.jessicalindell.blogspot.com
  • Ner40kg säger:

    Åh, tack söta du! Jag tyckte det var ett jättebra svar! Jag har den där yttre motivationen till tusen, men den indre går från och till. Jag vet ju vad som är rätt och vad som är fel, men ibland drivs man av bara yttre grejer. Nu vet vad jag ju vad jag vill så väl så jag vet att jag grejer det nu! Hoppas på bra resultat på torsdag så jag blir mer peppad! :)



    Tack igen, vännen! Jättesnällt!

    2008-11-10 | 20:02:24
    Bloggadress: http://ner40kg.blogg.se/
  • Lillasyster säger:

    Jag måste ha den sötaste systern någonsin !

    2008-11-10 | 20:42:48
  • Linda säger:

    Du är verkligen duktig gumman.Trodde aldrig att man kunde gå ner så snabbt,som du har gjort.Du är verkligen en förebild!Jobbar natt nu igen,då är det trevligt att kika in på din blogg. Jag hoppas att vi kan ses nåt snart. (Jobba inte ihjäl dej nu!)

    Kramar

    2008-11-11 | 03:46:35
  • Sanna säger:

    Vet du vännen! När jag läste ditt inlägg så kom sambon och då berättade jag hur mycket du hade gått ner. Så sa han när han såg kortet du lagt ut ovanför. Men det är ju en liten flicka ju. Jag berättade att du var gift och hade två små barn. Så ung och hunnit med så mycket sa han och ruskade på huvudet. =) Hon säkert ung,men inte så ung som du tror... Jag tror på dig för du verkligen hopp om att man kan lyckas...

    Kram

    2008-11-11 | 08:15:45
    Bloggadress: http://sannasuppner.blogg.se/
  • Coyntha säger:

    Du har varit så duktig. Du är en inspiration för oss. Jag är så glad att du är nästan i målet.



    Tack för dina tips. Det är alltid bra att läsa hur de andra gör. Du speciellt, som kan alltid komma tillbaka nästa dag som en vikvätare.



    kram

    2008-11-11 | 10:31:20
    Bloggadress: http://www.coyntha.wordpress.com

Kommentera inlägget här: