Livet enligt Anna

Följ min vardag med kost, träning, motivation, studier, kärlek och mammaliv!

700:e inlägget och risk för en massa babbel och svammel!

Kategori: Allmänt

Precis kommit hem från en intensiv "långweekend". BILDER KOMMER I NÄSTA INLÄGG!!!

Åkte hemifrån i torsdags eftermiddag med Eskilstuna som resmål! Strulades och bråkades en hel del på vägen dit, men till slut så kom vi hungriga och trötta fram till en väldigt fin och söt liten stuga! :) Med lite snabbmat i magen så försökte vi få isäng våra trötta barn. Minstingen Oscar hade fått feber oxå och var väldigt orolig (men febern gick över till nästa morgon iaf).

Fredagen var ganska lugn till en början iaf. Vi gick till affären och handlade lite frukost till kommande mornar och så var jag tvungen att hitta nya foppa-tofflor åt Elias, eftersom vi märkte i bilen ner att det var ett hål i dom som han hade på sig! Han visste tydligen om det men hade inte sagt något, lilltoken våran!
på eftermiddagen tog vi oss iaf till Vattenpalatset, ett badhus inne i stan, tillsammans med min älskade barndomsvän Johanna och hennes goa melvin! Där badades och skvättes det en hel del innan vi, strax efter kl 17 tyckte att det räckte! Man blir ju så himla trött av att bada! Övertrötta barn som var nästan omöjliga att lägga, men till slut så! :) Vid det här laget är både jag och Erik ganska rejält krassliga och sega i kolan (vilket jag iof har varit sen i måndags, men ni vet ju hur det är när karlar blir förkylda) ;).... Ida och Oscar är inte helt 100% friska heller, men Elias verkar vara ok (peppar peppar)! 
Igår lördag, var det Parken Zoo som stod på schemat och vi var där från öppning till stängning! Upplägget är ju mycket detsamma som Furuvik, men sjuttsingen mycket häftigare och fler djur i Eskilstuna! Elias kärade ner sig i Myrsloksungen Eskil som är den första myrsloken som fötts i Sverige. Väldigt underligt, spännande djur!!  (ett Eskil-gosedjur bor numera med oss)
Idas favorit blev miniatyrhästen Sixten, 11 månader! :)
Erik har alltid varit galen i kattdjur så det blev ju såklart han favvisar!
Jag fick ju faktiskt komma in och mysa med en hel familj med alpackor vilket var häftigt, men lilla Eskil gillade jag också skarpt! :)
Lite karuseller och lek hann vi också med innan vi traskade hem till stugan igen!
Där blev det kvällsmat och sedan sängdags. Klockan skulle nämligen ringa kl 06 idag!

Det hade nämligen blivit en liten dubbelbokning, vi skulle som sagt åka hem ifrån Eskilstuna idag och idag var det ju även hundutställning på hemmaplan för Ivar och mig. Tierps BK hade en liten inofficiell utställning på Tierps Arena.
Ivar och Cira hade varit hos svärföräldrarna medans vi var i Eskilstuna, där hade dom saknat oss minst lika mycket som vi saknade dom. Cira matstrejkade och Ivar rantade runt och suckade... Så stressade hem och hämtade dom och så direkt till arenan! Det här gjorde att Ivar var både trött och stirrig, (och säkert jag med) så det var nästan som att jag hade en helt annan hund i kopplet!! kändes inte alls bra :/... men kritiken blev bra och det var ju bara på skoj. Nu blir det ett utställningsuppehåll ända till i Maj! Då kör vi igen och hoppas på att Ivar blir champion under nästa år!


Nu har vi som sagt kommit hem och packningen står i en enda röra i hallen (en hel del som ska med bara för 3 nätter när man har 3 barn) jag hostar som en galning och den numera dagliga huvudvärken börjar smyga sig på. Ingen zumba idag bara för förkylningen vilket göra att jag blir på uselt humör....

Satt mig med kameran och tittade igenom korten som vi har knäppt i helgen, och det var nå "grönjävligt" så jag ser ut!! :( Ansikte okej, men runt mage och rumpa! FYY så jag skäms!! BLÄ!!!!

Kändes på kläderna nu i helgen att jag nog gått upp något kilo nu när jag kommit av mig med träningen... Och hela familjen har nu bestämt att vi måste börja tänka oss för!! :)


Satt ju i förra veckan och funderade över "min viktresa" eller vad jag ska kalla det och vad som är annorlunda den här gången jämfört med förra gången jag gick ner i vikt.
- Den här gången är det verkligen för alltid (inga fler barn)
- Jag vill få träningen till ett "beroende"
- Jag vill ha en nyttig livstil som jag trivs med som alltså känns som jag!
- Jag vill vara mätt
- Jag vill äta äkta saker, undvika onödiga tillsatser och färgämen!
- Jag vill hålla min målvikt
Och det viktigaste av allt (vilket var att gå ner i vikt var förut) är nu ATT FÅ BUKT MED MITT SOCKERBEROENDE!!!!!

Mycket av det här "täcker" ju Viktväktarna med sitt program och jag är och har varit så inkörd på deras "metod" så jag har dragit alla andra över samma extrema kant och även sagt att det skulle aldrig gå att få det till en livsstil! Jag har aldrig läst speciellt mycket om olika dieter, bantningsmetoder och annat men det som gjorde att jag nu började läsa runt lite var just det här med mitt sockerproblem!
Det är alltså riktigt otrevligt och många förstår inte hur det är att verkligen ha abstinens efter socker och äta en massa fast jag inte vill! Sedan att vara "hög" för att sedan bli "bakis" och ha världens värsta humör för att sedan KRÄVA ännu mer socker!!!

När jag går stenhårt på Propoints så tar min sockerhjärna över ganska ofta och jag väljer kanske bort nyttiga saker som avokado, nötter och olja för att spara in points för att kunna äta choklad på kvällen!!!!!! Hur fel blir inte det då!!???? Galet om ni frågar mig!!
Det var bara ett av många exempel och ursäkter!!
Viktväktarna kör ju väldigt mycket på lightprodukter och ofta i lightprodukter så har dom tillsatt just socker istället för fett för att inte förlora så mycket av smaken!

Läste och googlade en hel del om både det ena och det andra! Kontaterade igen att jag tycker LCHF och soppor och pulver och sånt är alldeles för extremt!! Har alltid trott att GI och LCHF är samma sak, men läste mer och mer om GI och det lät mer och mer som MIG och som JAG VILL LEVA!!!!!

När det gäller GI så har jag sagt att: -Med GI så får jag ju inte äta potatis och bröd och det skulle ju aldrig gå!! Men det som jag nu har lärt mig är att det finns jättemycket bröd som man kan göra utan en massa socker och vetemjöl som är det som kickar igång mitt beroende! Potatis, ris och speciellt pasta har jag redan nu med VV börjat äta mindre av, för att jag märker att jag mår bättre. Och det enda jag egentligen inte vill vara utan när det kommer till potatis så är det klyftpotatis och det är ju inte direkt något man äter varje dag, vilket då gör att det är okej någon gång ibland i måttlig mängd! :)
Jag har oxå sagt: Hallå! Jag VET att jag går upp i vikt om jag äter vispgrädde och smör!!!
MEN vad har jag då ätit till vispgrädden och smöret?!?!?? :) he he, ja jag kan nog lova att det hade med socker och vetemjöl att göra! ;)

Det är inget fel med Viktväktarna, och jag har ju alltid det i bakhuvudet, men nu vill jag klara det här för alltid och jag både vill och måste göra det nu!!!! Jag kommer ge GI-tänket en chans och fundera ut vad och hur mycket motion min kropp behöver och vilken kost den mår allra bäst av!!! Nytändning med nya recepttips och nytänkande! -Kan jag behöva! :)

Mår riktigt piss nu efter att ha sett korten på mig, men det är väl bra egentligen för nu vill jag ta tag i det hela igen och fixa mina sista 22 kilon som ska bort bort bort!!!!!!!!!!

Som jag varnade för i rubriken så blev det både babbel och svammel, men jag fick ur mig det utan astt trötta ut min rassliga hals och någons stackars öron! ;)

KRAM på er alla

Kommentarer

  • Hanna säger:

    Ja, jag instämmer helt med ditt tänk om viktväktarna... Jag ska stanna kvar ett tag till i viktväktarna (litar inte på mig själv än), men köra lite inriktning på GI. Men min stora fråga är: Varför är det inte lika lätt att bli beroende av träning som av choklad och socker? :)

    2011-09-04 | 16:17:49
  • Sandra säger:

    Åh , du kommer älska GI ! Jag har kört i två veckor (minus 2,5 kg) och det är kanon !



    Har inte hunnit hamna riktigt i ketos än , men längtar tills dess för då har man verkligen kontrollen över sockerberoendet (som är ett stort problem hos mig med)



    Lycka till :)

    2011-09-04 | 16:33:16
    Bloggadress: http://tovaliv.blogg.se/
  • Madeleine Andersson säger:

    Säger bara: go for it!!

    Lycka till!

    Madeleine

    2011-09-04 | 19:57:33
  • Lena säger:

    Kör du GI och börjar med rivstarten för att sen följa dom olika faserna så lovar jag att ditt sötsug kommer att försvinna och du kommer att må bra, och kilona kommer att ramla bort som en bonus. Men se till att inte vara utan kolhydrater längre än sex veckor, för kroppen behöver även det för att må bra. Ris, pasta och potatis håller man sig ifrån endast i rivstartsfasen, sen ska man tillsätta det i måttliga mängder, och rätt sorts pasta o ris - fullkorn/råris odyl. Jag håller på dig jag Anna, och jag vet att GI funkar, om man gör det på rätt sätt. HEJA HEJA!! :)

    2011-09-04 | 22:16:05
    Bloggadress: http://lenaolivet.wordpress.com
  • Ann-Sofie-Mamma till Isak säger:

    Ja du och du kan tro att han övar på det nu! :)

    Kram!

    2011-09-05 | 22:37:18
    Bloggadress: http://www.futurum-nobis-est.com/
  • Bettan säger:

    Och jag vet att LCHF funkar! Alla reagerar olika :)

    du klarar det oavsett vad du väljer!!



    Kramar



    2011-09-06 | 20:53:29
    Bloggadress: http://gustavpers.blogspot.com
  • Anita säger:

    Jag har testat LCHF 1 månad nu - 5,4 kg och -7 cm. Jag är nöjd, har bara smakat 5 godisbitar. Är inte sugen på sött, så som det var med ViktVäktarna. Orkar inte längre räkna ProPoints sedan jag blev sjuk förra året. :-)Spännande att följa dig! Jag har oxå sockerberoende och med VV var det ibland svårt, då valde man ibland sött av de x-tra vecko pointsen. ;-)

    2011-09-09 | 20:38:13

Kommentera inlägget här: