Livet enligt Anna

Följ min vardag med kost, träning, motivation, studier, kärlek och mammaliv!

Kassler- och blomkålslasagne

Kategori: Recept

Positivt: Man får en rejäl portion! Negativt: Lite för torrt. Räcker med 9 lasagneplattor!



4 port 10pp/port


150 g kassler
500 g blomkål
1 purjolök
1 tsk olja
4 tomater ( jag hade bara två hemma så jag tog dom och la till lite zucchini och champinjoner)
12lasagneplattor                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

Sås:
2 msk flytande margarin
1 pkt saffran
3 msk vetemjöl
6 dl lättmjölk
1 dl riven ost max 17%
salt



Börja med såsen. Smält margarin, rör ner saffran och sen mjöl. Tillsätt mjölk, lite i taget. Låt småkoka i 5 min. Rör ner ost.
Ansa blomkålen och koka den mjuk i lättsaltat vatten, ca 10 min. Häll av vattnet. Strimla kassler och purjolök och stek i olja. Rör ner tomater skurna i bitar. Låt allt bli varmt. Varva sås, lasagneplattor, blomkål och kasslerröra i en ugnsform. Börja och avsluta med såsen. Tillaga i ugn 225 grader ca 35-40 min.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: