Livet enligt Anna

Följ min vardag med kost, träning, motivation, studier, kärlek och mammaliv!

Min vikthistoria (skrivet juni 2008 med ett tillägg för dagsläget!)...

Kategori: Allmänt

Mina viktproblem började på allvar när jag var gravid första gången, med min son... Jag var 18 år gammal och gick sista året i gymnasiet (19 år när han kom ut) :) Överviktig blev jag redan ganska tidigt i högstadiet, men inte så att jag mådde dåligt av det. Iaf så hade jag det lite jobbigt i slutet av gymnasiet och lagom till att jag blev gravid hade jag ätit mig till ungefär 20 kilos övervikt. Jag vägde då 90 kilo till mina 170 cm. Under graviditeten var jag ganska deprimerad och rörde inte alls på mig i kombination till att jag åt och åt och åt... 36 kilo senare med en vikt på 126 kg var det dags att föda barn och ut kom den underbaraste lilla pojken i världen, dec -03!!!

Kilona stannade mer än gärna kvar på min kropp eftersom jag inte rörde på mig samtidigt som jag var beroende av både choklad och läsk...

När jag sedan blev gravid andra gången 2,5 år senare vägde jag 108 kilo på inskrivningen hos barnmorskan. Mådde dock mycket bättre under den graviditeten. Nu hade man ju en lite bus-kille att jaga hela dagarna, samtidigt som vi rustade hus med en rasande fart! :)
Gick upp 20 kilo och vägde på förlossningen 128 kg Kändes helt overkligt att vara uppe på dom siffrorna!!!! Men världens finaste tös kom ut!, mars-07!!!

I oktober 2007 var det dags för bröllop mellan mig och Erik och till den dagen vill väl varje brud vara vacker!!!?! I från början sa jag att jag så gärna ville väga under 100- strecket. Men motivationen var inte riktigt på topp, men jag kom ner lite och vägde ca 106 kilo när vi gifte oss

...sen gick luften ur mig...Efter graviditet, husrust, dop och bröllop... Så från oktober 2007 till den 9 januari 2008  när jag skrev in mig på viktväktarna lyckades jag äta mig upp till 112,9 som är min inskrivningsvikt. *huga*

Vad var det nu som fick bägaren att rinna över??! Varför gick jag till viktväktarna??! Hur tänkte jag innan och varför kommer jag att lyckas denna gång??!

Jo min största motivation är utan tvekan mina barn. Mådde så dåligt  när jag inte gjorde någonting med dom. Min son ville så gärna att jag skulle åka karusell med honom, men jag vägrade! Kunde helt enkelt inte. Förra sommaren tänkte jag för mig själv, -Varför ser jag ut så här?! Jag vill spela fotboll med mina barn och åka karuseller och go kart (hur nu det stavas?!) Och jag vill kunna sätta mig på en plaststol utan att vara nervös över om jag ska komma ner i den över huvud taget eller att den ska gå sönder!!
Bägaren rann väl egentligen över redan då, lite grann. Men när jag kände att jag gick uppåt i vikt igen efter bröllopet.. då fick jag nog!! Jag tänkte noga igenom vilken sorts motion som passade mig bäst och vad mina drömmar var inom det området, jag tänkte igenom ekonomin, eftersom Viktväktarna kostar en del pengar och kom fram till att veckoavgiften där faktiskt var billigare än all choklad jag köpte i veckan, pratade med Erik och min närmaste omgivning att NU gäller det!! Nu SKA jag klara det här, och jag ska klara det det här året!!!

Jag gick till Viktväktarna för att jag ville att någon annan skulle se siffrorna när jag ställde mig på vågen. INGET MER SMYGANDE! Sen behöver jag tips och pushning och gemenskap helt enkelt för att orka fortsätta, för man har ju faktiskt en hel del tunga dagar oxå!!

Min motivation är som sagt helt annorlunda nu än förut. Förr tittade jag mig bara i spegeln och tänkte: -Måste, måste, måste!!! Det är klart att jag fortfarande tänker så ibland men det är den inre motivationen som håller längre! Den yttre som när man bara tittar i spegeln och inte tänker på insidan, dvs psyket hälsan och annat, håller bara i sig ett par veckor tyvärr. Nu kan jag bara prata för mig själv och det är det här jag behöver för att lyckas..OCH DET KOMMER JAG ATT GÖRA OXÅ! :D

Den 12 november 2008 gick jag i mål på 70 kg och 42,9 kg lättare på ganska exakt 10 månader!!!

2010-10-27

Jaaaa, nu sitter man här tillbaka i överviktträsket och TREsiffrigt...IGEN....

Efter målgången i november 2008, mådde jag bara bra ett par månader, sen blev det extremt på jobbet...jobbade mycket men framförallt jobbade jag fruktansvärt hårt, samtidigt som jag ville prova på att jobba för Viktväktarna eftersom jag fått den chansen! Men jag var tvungen att kombinera de båda och jag utbildade mig till konsulent och jobbade som det i 6 månader. Sen var jag tvungen att säga ifrån det, för jag var tvungen att ha kvar det jobbet som gav mest pengar...

Efter att jag slutat med VV gick det mer och mer utför viktmässigt...jag jobbade som sagt galet mycket, mådde väldigt dåligt utan det, tröståt, min mormor blev sjuk och jag...tröståt... vi bestämde att vi skulle försöka få ett till barn, de två tidigare gick det jättelätt o bli gravid, inte denna gång...jag... tröståt...

December 2009 blev jag äntligen gravid (efter 7 månader, och jag vet att det inte var speciellt länge, många försöker i år, men för mig var det också jättejobbigt), det krävdes att få lite julledigt ifrån jobbet så jag inte stressade så....
På inskrivningen hos barnmorskan vägde jag 89 kg... :(
Och på förlossningen var jag återigen uppe på 126 kilo!!! Det trodde jag aldrig kan jag lova, men det lyckades jag med iaf.....!!

Så från målvikt så skillde det alltså skrämmande 56 kg!!!!  "DUKTIGA" ANNA!!!!!


MEN, nu är underbaringen ute, sen 1 månad tillbaka, jag njuter av mina 3 barn, jag mår avsevärt mycket bättre och har nu en växande motivation till att klara det här igen OCH HÅLLA DET!!! Jag VET att jag kommer klara det och jag längtar efter mina fina kläder som hänger där på galgarna och ropar på mig!!!!

Jag väger idag 112 kilo och idag var jag ute på min första powerwalk och det var såå skönt!!!

Börjar sakta men säkert...men... NU KÖR VI IAF!!

 





Kommentarer

  • Mian säger:

    Du är så himla grym Anna! Att orka ta tag i det igen! Alla skulle nog vilja ha din motivation! Kämpa på bruttan!

    Hoppas vi ses på öppnis nåt?!=)Så man får känna på guldklimpen!

    Kraam

    2010-10-27 | 20:09:30
  • camilla nacka säger:

    GoooooGoooo ANNA!

    du kommer att klara det här igen, googla på viktväktarbloggar och hitta dig, kommer att titta in här och inspireras att själv komma ner mina 30 kg, vet att vi kommer att lyckas!!



    Kram Camilla

    2010-10-27 | 20:44:42
  • Linda säger:

    Nu är så jäkla GRYM så du kommer klara detta även denna gången !! Jag är själv uppe på långt över 100 kilo nu:/ å som du vet har jag ju några månader kvar på denna graviditet..men när jag klämt ur grodan;) så ska jag också ta tag i detta..Igen ! Hoppas bara jag har samma motivation då som jag känner för det nu!

    Kramar

    2010-10-27 | 21:13:54
    Bloggadress: http://bidrottning.bloggplatsen.se
  • Anita säger:

    Lycka till med viktminskningen. :-)

    Jag är med i VV men tycker det tar mycket tid att räkna ProPoints, hade ju gamla systemet i ryggraden. Men det ska gå, ger mig inte.

    2010-10-28 | 08:57:44
  • Kritan säger:

    Anna, du är så duktig!! jag behöver din motivation, eller om jag kan få låna litegrann tills jag hittar min egen, så kanske jag slipper sjukhuset. och så vill jag hälsa på oscar också :)

    2010-10-28 | 18:55:17
  • Pia säger:

    Lycka till!!!

    Är med dig heeela vägen!!

    Kram

    2010-10-28 | 20:06:22
    Bloggadress: http://bredbacks.blogg.se/
  • karroliten säger:

    U go, girl!! <3

    2010-10-30 | 00:19:12
    Bloggadress: http://karroliten.blogg.se/
  • Smilla säger:

    Du är så duktig som orkar hitta tillbaka. ( Själv har jag helt tappat sugen) Tittat in här ibland och förundras över din vilja (och hoppas få lite inspiration;)Klart vi hejar på dig! Och tror att du kommer att fixa det galant =)

    2010-11-04 | 07:51:49
    Bloggadress: http://smillasplats.blogg.se/

Kommentera inlägget här: