Livet enligt Anna

Följ min vardag med kost, träning, motivation, studier, kärlek och mammaliv!

Solskensbullar

Kategori: Recept

OBS! DETTA RECEPT ÄR INTE VIKTVÄKTAR-VÄNLIGT!!! :) (Min käre make som ÄLSKAR dessa bullar och har "beställt" dom)

24 st

ingredienser

1 pkt (50 g) jäst för söta degar
100 g smör eller margarin
3 dl mjölk
½ tsk salt
1 dl socker eller vit sirap
2 tsk kardemumma
ca 9 dl vetemjöl

Fyllning

minst 2 dl marsán-eller vaniljkräm


1. Smula jästen i en bunke. Smält matfett i en kastrull på svag värme. Tillsätt mjölken. Låt blandningen bli fingervarm, 37 grader. Häll degvätskan över jästen och rör så den löser sig.

2. Tillsätt salt, socker eller sirap och kardemumma. Tillsätt 2/3 av mjölet

3. Arbeta degen kraftigt ca 8 min, tills degen blir blank, smidig och släpper från kanterna. Jäs under bakduk ca 30 min till dubbel storlek.

4. Arbeta ihop degen och ta sedan upp den på mjölat bakbord. Tillsätt mer mjöl om det behövs och arbeta degen smidig.

5. Dela degen i två delar. Rulla ut en bit deg till en längd och dela den i 12 lika stora delar. Rulla till släta bullar. Lägg bullarna på plåt med bakplåtspapper och låt jäsa 15 min.

6. Häll vaniljkräm i en spritspåse (det går att använda sked också). Gör en grop i mitten av varje bulle och fyll den med kräm. Låt bullarna jäsa ytterligare ca 10 min. Värm ugnen till 250 grader.

7. Pensla bullarna med uppvispat ögg och grädda mitt i ugnen i 5-10 minuter. Låt bullarna svalna på galler under duk. Innan servering penslas bullarna med smält smör och doppas i strösocker.

Kommentarer

  • Linda säger:

    Tacki Tack för receptet!;)

    2008-08-23 | 12:17:58
    Bloggadress: http://gullmalva.blogg.se/
  • Isabelle säger:

    Bakade igår också, kanelbullar... och ja, de är inte direkt fettsnåla :-)

    2008-08-23 | 18:16:02
    Bloggadress: http://autumn-08.blogspot.com/
  • Anna Ekelund säger:

    Bakade dessa bullar idag. Riktigt goda men definitivt inte nyttiga..

    2008-10-26 | 19:43:52

Kommentera inlägget här: